Šta morate znati o pravnoj strani trgovine na internetu kada pokrećete onlajn prodaju

FacebookLinkedinEmail
27/07/2021
Zakonska regulativa e-trgovine

Da li je vaše preduzeće već počelo da prodaje preko interneta, kao brojna druga kojima je pandemija učvrstila odluku da svoju robu nude onlajn? Ukoliko nije, ili ukoliko tek pravite prve korake, važno je da imate na umu da trgovina na internetu ne podrazumeva samo prilagođavanje veb-sajta onlajn prodaji, nije potrebna samo programerska i dizajnerska podrška, već je potrebno da svoje aktivnosti uskladite sa pravnim propisima koji se odnose na ovu delatnost.

Tokom prethodnog perioda, na ovom sajtu je objavljen ciklus tekstova koji vam mogu pomoći da se lakše orijentišete u svetu pravnih propisa da biste legalno poslovali i prodavali na internetu.

Za početak važno je znati da elektronsku trgovinu ne reguliše samo jedan zakon. Zavisno od vrste robe ili usluge koja je predmet ponude u konkretnom slučaju se mogu primenjivati i zakoni koji regulišu različite oblike poslovanja. Potrebno je imati u vidu odredbe Zakona o trgovini, Zakona o elektronskoj trgovini, Zakona o zaštiti potrošača, Zakona o obligacionim odnosima, kao i Zakona o zaštiti podataka o ličnosti. Detaljno objašnjenje elektronske trgovine i relevantnih zakona, pročitajte u tekstu:

Šta podrazumeva elektronska trgovina i koji je zakoni regulišu?

Ne zaboravite da je u očima zakona onlajn isto što i oflajn, i zakon predviđa kako se odnos kupca i prodavca uređuje. Regulisanje tog odnosa podrazumeva, naravno, dokumentaciju. Tu na scenu stupaju ugovori u elektronskoj formi. Sam tekst takvih ugovora i odredbe opštih uslova poslovanja koje su sastavni deo ugovora zaključenih u elektronskom obliku moraju biti lako dostupni vašim korisnicima u formi teksta na internet stranici na kojoj trgujete. Koja pravila određuju ugovor u elektronskoj formi i šta takav ugovor mora da sadrži pročitajte u tekstu:

Ugovori u elektronskoj formi kao obavezan i sastavni deo svake e-trgovine

Prilikom oglašavanja robe ili usluge u e-trgovini preciznost i sadržajnost poruke koja se šalje korisnicima preko internet prodavnice predstavljaju javni interes, i zato je zakonodavac veliku pažnju posvetio sadržaju i uslovima slanja komercijalnih poruka. Zakon propisuje i minimum podataka koje morate saopštiti svom kupcu – potrebno je da mu se jasno i vidljivo predstavite na sajtu imenom i prezimenom, sedištem firme, PIB-om, da ga informišete o cenama, da mu omogućite nesmetanu komunikaciju, kontakt itd.

Uslovi koriscenja ugovora

Zakoni dalje određuju šta komercijalna poruka mora sadržati, koje uslove treba ispuniti da bi se smatrala legalno poslatom, a niz zakonskih odredbi definiše kako je potrebno da se odnosite prema podacima o ličnosti svojih kupaca. Savete i uputstva pronađite u tekstu:

Obaveza informisanja kupaca i sadržaj komercijalne poruke u e-trgovini

Briga o kupcima je važan mehanizam razvoja biznisa, ono što vas često izdvaja od konkurencije i zbog čega vam se često vraćaju. Ali pored dodatne vrednosti koju želite da pružite kupcu da bi kupovao od vas, postoji nešto što ste i po zakonu dužni da učinite, a to je da ih upoznate sa pravima koja imaju, a koja se tiču odustanka od kupovine i prava kupca na reklamaciju pri e-trgovini. Šta zakon propisuje vama kao trgovcu, ali i kako vas štiti od nesavesnih kupaca i zloupotreba pročitajte u tekstu:

Pravo na odustanak kod kupovine preko interneta

Pre zaključenja ugovora o prodaji, svog kupca morati podučiti i o tome kad i kako može da uloži reklamaciju, a zakon propisuje u kojim je to slučajevima moguće učiniti. Za više informacija pročitajte tekst:

Pravo kupca preko interneta na reklamacije

Ako još niste izabrali internet adresu za svoj veb-šop, proverite da li je željeni naziv domena slobodan i polako počnite da gradite svoj e-komerc biznis.

E-trgovina i odustanak od kupovine

Svakog meseca objavljujemo nove sadržaje iz pera vrsnih stručnjaka koji vam mogu pomoći da lakše donosite odluke o svom poslovanju na internetu. Ne propustite nijedan novi članak – svakog meseca poslaćemo ih u vaš inboks.

Prijavite se za naš njuzleter.

 

 

Možda će vas zanimati i:

Prodaja putem društvenih mreža kao deo e-trgovine

Neželjene poruke i higijena podataka

10 razloga da imate svoj sajt

Kako da registrujete naziv nacionalnog domena?

FacebookLinkedinEmail