Šta su UTM tagovi i zašto ih treba koristiti

FacebookLinkedinEmail
14.12.2023.
Šta su UTM tagovi i zašto ih treba koristiti
Kada ljudi rade iste ili slične poslove na dnevnoj bazi, počinju da podrazumevaju da svi znaju alate koje oni koriste i benefite koji se njihovim korišćenjem dobijaju.
S obzirom na to da često dolazimo u situaciju da je potrebno da pojasnimo šta su UTM tagovi, kako se prave i za šta služe, odlučili smo da napišemo kratko uputstvo i objašnjenje.

Šta su UTM tagovi?

UTM je skraćenica od Urchin Tracking Module.

Urchin je firma od koje je Google 2005. kupio program za analizu veb-statistike od kojeg je nastala današnja Goolge analitika.

UTM tagove ili linkove koristimo kako bismo obogatili informacije koje se šalju u analitiku koja je povezana sa sajtom, u cilju boljeg razumevanja izvora saobraćaja koji dolazi na sajt.

Kako se prave UTM linkovi?

Google u svojoj biblioteci u centru za pomoć ima i alat URL Builder, pomoću kojeg ćete lako napraviti UTM link koji ćete koristiti za identifikaciju saobraćaja koji dolazi na vaš sajt koristeći alate za analitiku kao što je GA4.

Četiri polja su obavezna:

✳ URL vašeg sajta, koji može da bude i određena/konkretna stranica

✳ Izvor ili source saobraćaja: ime pretraživača Google, Bing, Yandex newsletter servis preko kojeg puštate kampanje, društvena mreža na kojoj objavljujete, itd.

✳ Vrsta saobraćaja tj. medium, koji dolazi sa izvora tj. source, na primer: plaćeni ili organski saobraćaj, za kampanje može da bude informacija da li je baner ili tekstualni oglas, imejl, itd.

✳ Ime kampanje tj. campaign, na primer: letnja rasprodaja, sitelink, poslati kupon, itd.

Da bi analitike mogle pravilno da iščitavaju source i medium, predlažemo vam da ispratite uputstva koje nam je Google dao, a možete ih naći na ovom linku.

Kako izgleda gotov UTM

Kada popunite sva polja, obavezna i ona koja su vam važna za konkretan URL, na kraju formulara ćete dobiti formiran link koji treba da iskopirate i postavite gde ste planirali (newsletter, društvena mreža, komentar, itd.)

Ukoliko vam je potrebno da link bude kraći, kliknite na shorten link i bićete preusmereni na servis za skraćivanje linkova Bitly.

Na servisu Bitly možete da napravite nalog ili da se prijavite preko Google ili Microsoft naloga.

Gde sve možete da iskoristite UTM

Najčešća primena UTM tagova je u praćenju učinkovitosti marketinških aktivnosti kako bi se napravila najbolja strategija za dalja ulaganja.

Ukoliko delite nečiji link i stavite UTM tag, omogućićete autorima sadržaja koji ste podelili da u svojoj analitici imaju informaciju odakle je saobraćaj došao. Kolege i autor će biti prijatno iznenađeni.

Beklinkovi (Backlinks)

Svi znaju da je rad na podizanju pozicije sajta na pretragama dug i skup proces. 

Jedna od SEO strategija je i građenje mreže beklinkova, gde je neophodno uključiti UTM tagove ukoliko želimo da ispratimo učinkovitost beklink kampanja.

Ukoliko nemamo dodatne informacije, znaćemo sa kog sajta je saobraćaj došao, ali ne i koji je tačno pi-ar ili nejtiv (native) tekst bio zaslužan.

QR kodovi
 

QR kodovi su veoma zastupljeni u praćenju marketinških aktivnosti, kako onlajn tako i oflajn. 

Korišćenje UTM kodova u QR kodovima analitici omogućava da isprati sa kojeg izvora i sa koje tačno objave ili reklamnog materijala je saobraćaj došao na sajt.
 

Dobre prakse

Bez obzira da li ste mala firma sa jednim ili dvoje zaposlenih koji sve rade ili ste velika firma/korporacija koja ima prodaju, marketing i finansije, dobro je imati popis UTM linkova na jednom mestu.

Najobičnija Eksel tabela je dovoljna da sve bude pregledno.

FacebookLinkedinEmail