Da li vaš sajt hvata paučinu?

FacebookLinkedinEmail
21.04.2023.
Da li vaš sajt hvata paučinu?
Zamislite kako ulazite u prostorije neke firme koju ste tek otkrili na Guglu i koja obećava rešenje za vaše dugotrajne probleme.
Sajt deluje profesionalno i sadrži sve odgovore. Proveravate radno vreme i krećete.
Dolazite na adresu puni očekivanja.

Međutim, tamo uviđate da su informacije sa sajta zastarele i netačne. Promenili su procedure. Obaveštava vas savetnik da su prestali da uslužuju kupce vašeg profila. Prodaju neke druge proizvode ili usluge. Fokus kompanije se pomerio.

Da li biste se vratili tu ili ih preporučili drugima? Koliko bi vam trebalo vremena da povratite poverenje u njih?
 

Parola „Ostavi i ne diraj” i nevidljivi troškovi
 

Kompanija iz primera radi svoj posao još uvek vrlo dobro, ali sada na drugačiji način i za druge ljude. Međutim, nije uložila vreme i trud da o tome obavesti i druge.

Postoji tendencija da se sajtovi jednom naprave i više ne diraju. Uložilo se dosta u razvoj sajta i postoji utisak da će svaki put biti potrebno toliko truda i sredstava.

S druge strane, nekad ljude sustigne i posao. Osoblje ume biti opterećeno dnevnim poslom, te je teško predvideti koliko sad vremena treba i za to. 

Iako se čini da štedimo nešto u procesu i da je održavanje sajta poslednja stavka na listi, to je zapravo zabluda. Skriveni troškovi daleko prevazilaze investiciju u održavanje. 

Neodržavanje je skuplje. Navešćemo nekoliko primera:

  • Prodajni tim i podrška troše radne sate na razgovore koji verovatno nikad neće uroditi prodajom jer vam se javljaju ljudi koje su privukle netačne informacije sa sajta.
     
  • Marketing troši više na oglašavanje (i traći vreme) jer iako je oglas lep – ne možete se osloniti na sajt.
     
  • Upoređuju vas sa konkurencijom koja radi na svom javnom imidžu, te gubite potencijalne kontakte.
     
  • Ostavljaju loše recenzije o vama na društvenim mrežama, pričaju da ste neozbiljni, što onda može oterati i druge ljude od vas.

Bez brige, leka ima. U ovom tekstu ćete saznati šta treba redovno održavati na sajtu i kako uraditi to sistematično i brzo. Fokus nam je na elementima koje vide posetioci.

Spomenućemo tehničko održavanje, ali nećemo se baviti njime detaljno, jer to je obavezno da bi sajt uopšte radio kako treba.
 

Kojih 5 elemenata na sajtu treba održavati i koliko često?



Pretpostavimo da imate standardni sajt od 5 do 6 strana. Pružate nekoliko usluga ili prodajete nekoliko kategorija proizvoda. Osnovna poslovna logika nam kaže da treba da postoje:

  • dobra ponuda
  • jasna komunikacija
  • potvrda kvaliteta i kredibiliteta
  • način rada
  • kontakt podaci


Ukratko, to su elementi koje treba proveravati redovno. Sve ostalo je bonus. Idealno bi bilo da proverite jednom u periodu od 3 do 6 meseci. Na kraju će vas sačekati i tabela koju možete iskoristiti za sistematizovanje.
 

1. Da li logotipovi firmi oslikavaju segment tržišta s kojim radite?
 

Reference na sajtu daju kredibilitet vašoj ponudi. Međutim, kako se vaš biznis menja i raste, nekad neke reference nisu više toliko relevantne. Ne pomažu u jačanju imidža u novom segmentu kupaca.

Primer: Možda ste počeli kao butik-firma koja je radila sa širokim dijapazonom kupaca. Sada ste se fokusirali na dugoročne saradnje s velikim firmama. Trenutno na sajtu imate salatu referenci.

Od lokalnih zubarskih ordinacija do korporacija.

Opravdana je pretpostavka da menadžer velike firme može to doživeti kao signal da preuzimate sve od poslova koji dolaze do vas. Ne uliva mnogo sigurnosti da se specijalizujete za velike klijente.

S druge strane, vaš prodajni tim može imati prepun kalendar sastanaka s kupcima koji ne donose dugoročni profit ili nisu pogodni za poslovanje – jer su upravo iz šireg dijapazona, iz kog ste vi izašli.

2. Da li iskustva prethodnih kupaca i klijenata oslikavaju vaše prednosti?

 

Kada promenite benefit koji nudite korisnicima, treba da prilagodite i recenzije (eng. testimonials) na sajtu.

Zamislimo da ste pre dve godine potencirali na tome kako ste brži od konkurenata. Danas, vi želite da istaknete jedinstven proces rada. Promenu fokusa i novu ponudu treba potkrepiti i svežim iskustvima klijenata. 

Pišite svojim trenutnim zadovoljnim klijentima ili kupcima i zamolite ih za iskrenu recenziju, s fokusom na prednost koju želite da istaknete. 

Pronađite takve recenzije na svom poslovnom profilu na servisu Google ili na društvenim mrežama i iskoristite i njih. 

Precizno odabrana iskustva kupaca i klijenata potkrepljuju vaše tvrdnje.

Naravno, to često neće biti dovoljno da baš vaša firma pobedi u moru drugih, ali je jaka poluga da dobijete prvi poziv. U kombinaciji s drugim tehnikama, šanse su vam mnogo veće.

3. Da li opisi usluga i dostupnost proizvoda odgovaraju trenutnom stanju?
 

Naručite usisivač i čekate tri nedelje, a onda vas nazove podrška i kaže da ipak nemaju taj model. Verovatno se ovo desilo vama ili nekome koga znate. Stanje na sajtu često ne odražava stanje inventara.

Nešto slično se dešava i u segmentu usluga, a evo i kakve probleme može napraviti.

Zamislimo da se bavite izradom softvera. Krenuli ste od jedne linije tehnologija. Negde usput ste zaposlili i nekoliko programera koji pokrivaju dodatne tehnologije.

Prodavci u sferi IT i menadžeri za razvoj biznisa reći će vam koliko nedostatak tih informacija može uticati na dobijanje projekata, naročito ako ima mnogo konkurenata, a samo jedan projekat.

Daću vam primer iz prakse. 

Firma je ostala bez potencijalnog projekta jer je kroz godine rada i iskustva uvela dodatne (plaćene) sesije pre početka saradnje. Ne, nisu sesije problem, već što to ljudima niko nije rekao.

Cilj tih sesija jeste strategija i otkrivanje problema, ali ih naplaćuju kako bi zaštitili svoje vreme. Klijent može lako otići s predlogom kod konkurenta.

Kad su zakazali sastanke, klijent je rekao da je u žurbi i da je stekao utisak da odmah počinju da rade, rok je vrlo bitan, cena nije sporna. Čuo je tako od drugih, a i na sajtu piše tako. I u studijama slučaja…

Podrazumeva se da su ovde potrebne poslovna logika i veština pregovaranja kako biste zadržali tog klijenta, ne samo informacije na sajtu… 

Ali bi vam znatno pomoglo da se tako nešto zna unapred.

4. Da li način komunikacije firme odražava ono što ste vi danas?
 

Ovo je suptilna promena, ali veoma važna – a nju je teško uočiti ako ste sporo menjali segment tržišta s kojim radite. 

Možda ste radili s mlađom populacijom i tome prilagodili način komunikacije i vizuelni identitet.

Sada radite sa ozbiljnim firmama. Komunikacija gradi vaš imidž, na ovaj ili onaj način. Prema iskustvu autora, velik broj firmi nakon određenog perioda, od 3 do 5 godina, ne doživljava više da sajt oslikava ozbiljnost i kulturu firme iznutra. 

I to je sasvim prirodno.

Proverite koji rečnik koristite. Kako zovete usluge, pojave, procese. Kakve slike i ilustracije koristite. Ako pogledate sajt „iz ptičje perspektive”, da li je on još uvek odraz vaše firme?

Da li je za vas neki pojam bumerski ili zastareo?


 

5. Na kraju (ali i početku) su tehnikalije – kontakt podaci, formulari, fotografije, linkovi…

 

Zvuči kao sitnica, ali sve ove stvari govore dosta o tome koliko pažnje ulažete u svoj biznis i javni imidž.

Proverite sledeće: 

  • Da li su aktuelni telefonski brojevi i imejl adrese.
     
  • Funkcionišu li sve funkcije sajta – od formulara do prijave na njuzleter.
     
  • Da li ima linkova do sadržaja koji više ne postoje (tzv. broken links), a to je vrlo bitno za optimizaciju za pretraživače.
     
  • Da li postoje sve slike na kompanijskom blogu. Nekad nestanu ili se premesti neki resurs pa nestanu. Ovo vam je bitno za opšte iskustvo posetilaca.
     
  • Da li su ažurirani svi dodaci (plugins) i bezbednosni sertifikati (SSL).
     
  • Da li su navedeni ispravno PIB, matični broj, šifra delatnosti, adresa…

Kako bismo vam olakšali proveru, sve ove korake smo postavili i u listu koju možete preuzeti na svoj uređaj.


Paučina na sajtu može oterati kupca pre nego što mu kaže Dobar dan

Naravno, naši klijenti i kupci nisu toliko osetljivi, ali jesu osetljivi na to kako i kome daju novac. Imaju očekivanja. 

Budući da je sajt u vašem vlasništvu i pod vašom kontrolom, za razliku od naloga na društvenim mrežama, odnos prema njemu može dosta oslikavati vaš odnos prema poslu.

Barem u očima klijenata.

Biznisi i tržišta se menjaju. Promenićete ciljnu grupu korisnika. Nećete imati neke proizvode na stanju. Zapravo, promena je jedina sigurna stvar na svetu. Desiće se. Ispratite je na vreme, kako unutar firme, tako i u svom izlogu koji vide potencijalni partneri, dobavljači, kupci, investitori, konkurenti…

FacebookLinkedinEmail