Renesansa domena u doba pandemije

FacebookTwitterLinkedinEmail
12/08/2020
Renesansa internet domena u doba pandemije

Prošlo je više od šest meseci u ovoj veoma neobičnoj godini, i svakom „domendžiji“ je jasno da ova 2020. ni po čemu nije nalik na prethodnu. Promena načina rada, ponašanja i uopšte, preseljenje mnogih stvari na internet uticalo je da se situacija izazvana pandemijom korone uveliko odrazi i na tržište domena.

Šira slika – e-trgovina i internet oko nas

Sasvim je sigirno da je u celom svetu primetna promena i da je e-trgovina doživela procvat u doba pandemije. Prema istraživanju Research and Markets objavljenom 30. juna 2020, navodi se da je oko 50% svih kupaca u svetu više koristilo digitalne ili onlajn metode plaćanja nego pre pandemije. Navodi se da su ubedljivi pobednici među metodama plaćanja takozvani e-novčanici (E-Wallets) i beskontaktne kartice. Naravno, od zemlje do zemlje variraju metodi plaćanja, te na primer oko 67% kupaca u Kanadi bira plaćanje onlajn kreditnim karticama, u Velikoj Britaniji kupci više vole onlajn plaćanja debitnim karticama, dok je u Italiji neprikosnoven Pejpal.

Prema podacima Narodne banke Srbije, u Srbiji je u prvom tromesečju 2020. godine zabeleženo 3,98 miliona transakcija preko interneta, što je 48,13% više nego u istom periodu 2019. U kupovini preko interneta kod domaćih prodavaca, u prvom kvartalu ove godine, zabeležena su 2,54 miliona transakcija u dinarima, što je 82,19% više nego u istom periodu prošle godine. Treba istaći da je NBS uvela i instant platni sistem QR kodovima, koji sve više postaje preferirani način plaćanja kod nas. Dakle, pandemija je napravila veliki preokret u načinu plaćanja u Srbiji i „pogurala“ onlajn plaćanje. I privreda je doživela transformaciju, posebno tokom vanrednog stanja, neke grane su pretrpele ozbiljne udarce (ugostiteljstvo, turizam...), a neke grane su prešle na onlajn platforme (edukacija), te je država svojim merama pokušala da pomogne privredi.

Korona.domeni

Prvi i odmah vidljivi efekat pandemije na tržištu domena mogao se odmah primetiti po broju novoregistrovanih naziva domena koji sadrže reč „korona“ ili neku varijaciju naziva virusa. Za .rs domenski prostor, ovo je predstavljalo samo statističku grešku (oko 30 domena), ali na svetskom nivou to nije bilo tako.

U slučaju domena koje drži Afilias, o velikim promenama izvestio nas je u svom blogu direktor te poznate domenske kompanije. On je detaljnije obradio slučaj generičkog domena .info, ali se mogu primetiti i rezultati vezani za sve TLD kojima upravlja taj veliki privatni registar. U prvih pet meseci ove godine, Afilias je zabeležio više od milion novih registracija naziva domena, a najpopularniji kod njih bio je .info. Više od 5.000 naziva domena je registrovano u .info domenskom prostoru koji imaju neku kombinaciju imena u vezi sa pandemijom (covid, virus, corona…). Oko 10% svih domena koji su registrovani pružali su lokalne informacije o koronavirusu (CoronaVirusHaiti.info, CovidPH.info ...).

Slično kao i kod .info, samo u toku treće nedelje marta registrovano je tačno 6.000 naziva domena u vezi sa koronavirusom, u svim TLD. U svom izveštaju objavljenom krajem marta, softverska kuća Check Point objavila je da dobar deo tih 6.000 naziva domena otvara nesigurne i maliciozne sajtove. Naime, više od  2.200 sajtova na tim nazivima domena su sumnjivi, a 93 potvrđeno maliciozni i opasni. Takođe, u istom izveštaju navedeno je da je od januara do marta registrovano više od 16.000 naziva domena koji u nazivu sadrže „corona“ ili „covid“.

Još veće brojke prikazuju rezultati istraživanja kompanije Mark Monitor objavljenog sredinom marta. Istraživači su registrovali više od 100.000 naziva domena koji se odnose na pandemiju, sa stopom od 4.000 dnevno od trenutka kada je Svetska zdravstvena organizacija proglasila pandemiju 11. marta. Interesantno je da su sajtove pod ovim nazivima domena svrstali po nameni u samo tri kategorije: vladini i poslovni, špekulativni i maliciozni sajtovi.

Veoma živo je bilo i na sekundarnom tržištu naziva domena, gde je primećena povećana ponuda naziva sa kombinacijama reči „covid“ i „corona“. Američki GoDaddy, jedan od najvećih ICANN ovlašćenih registara na svetu (i vlasnik coronavirus.com), uveo je zabranu preprodaje naziva domena koji sadrže reči „corona“ i „covid“. Slično je reagovao i Namecheap, poznati prodavac, koji je tokom marta zabranio preprodaju naziva domena koji sadrže „covid“ i „corona“, a taj trend na sekundarnom tržištu domena sledio je i Dan.com, jedno od najvećih mesta za preprodaju naziva domena. On je čak obrisao 1.400 ovakvih naziva domena, smatrajući da je u ovom trenutku astronomska zarada neetička i za njih neprihvatljiva. Odličan pregled sekundarnog tržišta i uopšte porast registracije naziva domena može se naći u ovom blogu.

Ovako je bilo globalno, a da vidimo kako je bilo lokalno. CENTR je uradio istraživanje u 12 evropskih ccTLD registara i objavio ga sredinom aprila. U prvom kvartalu registrovana su tačno 6.164 naziva domena vezana za pandemiju, a ukupno je registrovana 751.000 naziva domena u istom periodu i u istoj grupi registara. Da situacija bude zanimljivija, tek 26% od tih „korona“ naziva domena imalo je neki sadržaj – ostali su bili parkirani ili „u izgradnji“. Dakle, uticaj ovakvih naziva domena na broj novih registracija nije značajan kod ccTLD. U svom drugom istraživanju, u grupi od 25 ccTLD registara, CENTR je došao do novih zanimljivih informacija i objavio ih sredinom maja: recimo, samo u aprilu, u odnosu na isti mesec prošle godine, broj novoregistrovanih naziva domena porastao za 20%.

Porast registracije

Iako se čini da ccTLD domeni, za razliku od gTLD, nisu imali izražen „lov na kovid nazive domena“, situacija je ipak bila vrlo povoljna po njih. Mnogi poslovi su se prebacivali na internet, što je doprinelo velikom broju novoregistrovanih naziva domena nevezanih za pandemiju. Recimo, jedan od većih ccTLD registara, Nominet (.uk, sa oko 10 miliona naziva domena), primetio je neuobičajen porast registracije novih naziva domena u aprilu, maju i junu, a što se može videti po njihovoj statistici ovde. U ova tri meseca, broj novih registracija je skakao za 6,5% u aprilu u odnosu na april 2019. godine, 38,5% u maju, i 54% u junu, gledano za samo treći nivo (.co.uk ). Procenat obnove naziva domena nije se drastično promenio: prvi kvartal 2019. je identičan prvom kvartalu 2020. godine - 75%. Za drugi kvartal, Nominet je napravio tromesečni prozor (april, maj i jun) u kome su svi istekli nazivi domena mogli biti obnovljeni (tek po isteku „prozora“ se brišu iz baze).

Slične mere su doneli i ostali evropski registri, strahujući od pada potražnje u pandemiji, nemogućnost obnove i prvenstveno želeći da zaštite registrante. Kod tih mera (koje je doneo i sam ICANN), pritisak je prenošen na ovlašćene registre. Oni su morali, iz kućnih uslova, da promene i upriliče svoj automatizovani softver novim pravilima registracije, što je često bio težak zadatak. Presek primenjenih promena uslova registracije dao je CENTR za svoje članstvo. Bilo je i drugih mera, koje su se ticale samog sadržaja veb-sajtova – primer je Južna Afrika, gde je država propisala da svi sajtovi koji koriste naziv domena .za, moraju da imaju link ka zvaničnom državnom sajtu.

Srpski scenario

Kao ni pandemija, ni ovi trendovi nisu zaobišli Srbiju - RNIDS je zabeležio takođe rast u broju naziva domena. Evo RNIDS-ove statistike izražene u procentima za prvih šest meseci ove godine:

 

2020.

2019.

2018.

2017.

Novi (%)

10,02%

9,48%

9,65%

9,52%

Obrisani (%)

7,14%

6,98%

7,14%

7,21%

Obnova (%)

92,86%

93,02%

92,86%

92,79%

U 2020. je, u prvih šest meseci, zabeležen najveći broj novoregistrovanih naziva domena u poređenju sa istim periodima u poslednje tri godine, i iznosi 10,02% ukupnog broja naziva domena registrovanih prethodne godine. Statistika još pokazuje da u prvih šest meseci ove godine nije bilo nikakve potrebe za bilo kakvim merama zaštite registranata kakve su primenili pojedini registri, jer je postotak obrisanih prosečan u odnosu na prethodne tri godine. Tu tvrdnju dodatno učvršćuje i postotak obnova naziva domena u odnosu na sve koji su pristigli na obnovu, i on je prosečan u odnosu na isti period u zadnje tri godine. Zaključak je jasan – u  u Srbiji je potražnja naziva domena porasla uprkos vanrednom stanju i pandemiji.

Kriminal prati pare

Kako se prodaja i protok novca „preselio“ na internet, to je, naravno, pratio i kriminal. Phishing sajtovi su se namnožili, a spam sa temom korone je postao uobičajena stvar. Kao što se može videti u izveštaju CENTR, zabrinuti ccTLD registri su pokušavali da reše tu situaciju na razne načine. Javili su se i novi oblici kriminala poput malicioznih sajtova koji su povezani sa Gugl alatom za onlajn sastanke – softverska kuća Check Point objavila je da je registrovano 1.700 novih naziva domena koji koriste reč zoom u prva tri meseca ove godine, od kojih je 4% maliciozno i opasno -a posetioce. Kako je vruće bilo „na terenu“ možda najbolje opisuje blog grupe eksperata Cyber Threat Coalition. Uglavnom, moderni kriminalci su koristili nove ideje i nove metode za svoje ciljeve, o čemu se u otvorenom pismu izjasnio i direktor ICANN-a, ukazujući na zaštitne mere koje su preduzeli. 

Neobično leto

Veoma turbulentan period i nagla promena u načinu života i poslovanja doneli su dosta dobrog domenima. Potražnja je veća, ali i sama važnost. Kao po zakonu inercije, očekujemo da će se ovaj trend nastaviti i da će opisane specifičnosti tržišta domena ostati na snazi sve dok traje pandemija. Uostalom, cifre za jul pokazuju da ovo nije tek još jedno „mirno domensko leto“ i dokolica na plaži, već nastavak pandemijske renesanse domena.

FacebookTwitterLinkedinEmail