Razbijanje popularnih SEO mitova

FacebookLinkedinEmail
18.08.2020.
Razbijanje popularnih SEO mitova

Prošli put smo predstavili skoro dvadeset SEO faktora koji imaju pozitivan uticaj na vaše pozicije na rezultatima pretrage. Ovoga puta se bavimo temom popularnih SEO mitova.

Optimizacija za pretaživače bazira se prvenstveno na eksperimentima. Na našu nesreću, često se dogode takozvani “lažno pozitivni rezultati” naših testova - pozicije slučajno skoče i daju nam lažnu predstavu o uticaju elemenata koje smo testirali. Zato ovim tekstom želimo da ukažemo na neke od tih mitova.

Lajkovi i komentari na Fejsbuku i Instagramu utiču na bolje rangiranje na Guglu

Postoji predrasuda da popularnost na društvenim mrežama ima direktan uticaj na bolje pozicije sajta na Guglu. Međutim, to nije slučaj. Potpuno je nebitno da li neki tekst koji je podeljen na Fejsbuku ili Instagramu ima 5, 10 ili 100 lajkova ili komentara.

Gugl to ne uzima u obzir. Lajkovi se lako mogu manipulisati i nisu istinsko merilo kvaliteta. Pritom, komentari mogu biti tendenciozno pozitivni ili negativni, nekad i orkestrirani. Zbog toga Gugl ne uzima direktan broj lajkova i komentara kao faktor rangiranja.

Ujedno, postoji mogućnost da društvene mreže sistemski blokiraju ulazak Guglovog softvera za popis (na primer, korišćenjem pravila fajlu u robots.txt). Rezultat toga je da Gugl ne može da pristupi sadržaju koji ljudi pišu i dele na društvenim mrežama.

Naravno, postoji mogućnost da sadržaji koji su popularni na društvenim mrežama dobiju publicitet i veći broj objava na drugim sajtovima i portalima, i tada dolazni linkovi mogu uticati na bolje rangiranje.

Više poseta = bolje pozicije na rezultatima pretrage

Posete sa drugih sajtova, posete sa društvenih mreža, posete sa oglasa ili prirodnih Gugl rezultata nisu faktor rangiranja. Ako sajt ima mnogo poseta, to ne znači da će dobiti skok na rezultatima pretrage. Prvo, Gugl ne može da meri i da zna koliko je neki sajt posećen, posebno ako sajt nema Gugl analitiku kao servis za merenje poseta.

Evo i tvita predstavnika Gugla koji potvrđuje da posete ne utiču na SEO rangiranje.

Drugo, posete se mogu lako manipulisati softverom, botovskim mrežama ili se jednostavno mogu kupiti. Čim se nekim parametrom može manipulisati, onda taj parametar ne ulazi u kalkulaciju pozicije na Guglu.

Ako plaćam Gugl oglase, onda će me Gugl nagraditi boljim organskim pozicijama

Još jedan od poznatih mitova. Ovoga puta je glavna tema novac. Mnogi smatraju da onoga trenutka kada krenu sa plaćenim oglašavanjem Gugl kreće blagonaklono da gleda na ceo sajt i daje neki skok na organskim (neplaćenim) rezultatima. Mnogi vlasnici sajtova stoje čvrsto pri stavu da je to tačno.

Istina je, međutim, potpuno drugačija. Google Ads i organski algoritam rade odvojeno i na potpuno drugačijim principima. Gugl je više puta davao saopštenja za javnost u kojima je opovrgao teoriju po kojoj oni klijenti koji plaćaju oglase dobijaju skok u SEO učinku. Oni kažu da to ne bi bilo fer, jer bi značilo da oni korisnici koji imaju novac mogu da "kupe" poziciju na organskom algoritmu.

Zašto onda neki vlasnici sajtova vide organski skok kada krenu sa oglašavanjem? Najverovatniji razlog je uvećan doseg brenda (brand awareness).

Pošto je brend vidljiviji, oko njega se stvara interes i uvećava mogućnost spominjanja brenda. Nekada se na portalima linkuje ka sajtu brenda, nekada se dobiju nelinkovani citati, a sve to pozitivno utiče na proces rangiranja.

Sadržaji na ćirilici ne mogu dobro da se rangiraju

Postoji uvreženo mišljenje da je “za SEO” bolje pisati sadržaj na latinici, da Gugl bolje rangira sadržaje na latinici u odnosu na iste na ćirilici. Ovo je apsolutni mit. Gugl jednako poštuje oba naša pisma. Ne postoji prednost jednog pisma nad drugim.

Postoji na hiljade primera pretraga koje na najvišim pozicijama daju sadržaje na ćirilici, čak i za konkurentne ključne reči. Evo, da ne budemo skromni, i moj prethodni tekst je ubrzo dostigao visoku poziciju na Guglu.

Proverite i sami. Guglajte: seo faktori rangiranja (seo faktori rangiranja).

Gustina ključnih reči

”Hej, imam sjajnu ideju za bolje rangiranje! Hajde da željenu ključnu reč ponovim što više puta u svom tekstu i onda će Gugl shvatiti o kojoj oblasti moj tekst govori. Još ako bi pogodio da je gustina moje ključne reči makar 5%, pa to bi bilo idealno!”

Još jedno razočaranje - gustina ključne reči nije faktor rangiranja. Gugl poseduje moćni algoritam za analizu sadržaja, koji je u stanju da identifikuje sve entitete nekog teksta bez obzira na jezik kojim je napisan. Algoritmu nije potrebno ponavljanje neke fraze više puta da bi shvatio šta autor želi da kaže i o kojoj temi piše.

Ako ste u metanaslovu (tag title), glavnom naslovu (tag h1) i u tekstu par puta spomenuli ključnu reč, onda budite uvereni da ste Guglu dali dovoljno sugestija i da nema potrebe za zatrpavanjem teksta istom frazom.

Korišćenje Guglovih alata (Analytics, Tag manager, Search Console)

I ovo je veliki mit: ako stavite neke od alata poput Google Analytics, onda će Gugl moći da prati angažman korisnika na sajtu i da vam daje bonuse i poboljšanje pozicija.

Kao i svi prethodni mitovi, ni ovaj ne pije vodu. Gugl bi voleo da svi sajtovi na svetu koriste Google Analytics, ali to je nemoguće. Postoje veliki brendovi koji imaju uspešne sajtove a ne žele da dele poslovne podatke sa Guglom. Apple, BMW i mnogi drugi sajtovi ne koriste Google Analytics, ali ih to ne sprečava da imaju odlične SEO performanse.

Period kupovine domena

Ranije se smatralo da spameri i manipulatori kupuju naziv domena na kraći period (jedna godina), dok ozbiljne firme, koje imaju renome i istoriju brenda kupuju naziv domena na duži rok. Po ovoj teoriji, onaj ko je kupio naziv domena na duži rok verovatno je legitiman brend i valja mu dati veću SEO važnost. Nažalost, i to je mit.

Kao što smo do sada više puta videli, Gugl želi da eliminiše uticaj novca na SEO učinak. Ne bi bilo fer da klijent koji ulaže više novca dobije automatsku korist za SEO. Zbog toga mnogi nazivi domena koji se zakupe na samo jednu godinu bez problema mogu da se rangiraju za veliku količinu ključnih reči.

Po istom principu, ništa ne garantuje sajtu čiji je naziv domena zakupljen na 10 godina da će samo zbog toga dobiti visoku poziciju u Gugl pretrazi.

Naravno, registracija naziva domena na duži rok se uvek preporučuje jer eliminiše opasnost da se posle godinu dana zaboravi na obnovu registracije. Veliki broj poznatih brendova se opekao jer nije na vreme obnovio registraciju naziva domena. Nemojte biti u toj neslavnoj grupi.

Ključna reč u tagu meta description

Šta god od sadržaja da stavite u tag meta description, to neće uticati na poziciju na Guglu. Ovo važi još od 2009. godine. Naravno, Gugl koristi tag description da bi formirao prikaz vašeg sajta u rezultatima pretrage, tako da je bitno da imate lepo i koncizno napisan ovaj tag, jer to utiče na odluku korisnika da li će kliknuti na vaš link ili neće. 

Ključna reč u tagu description nije faktor rangiranja, ali je faktor kliktanja i može povećati vaš CTR (click through rate - odnos klikova u odnosu na broj prikaza).

Validni HTML programski kod

Lepo je posedovati potpuno čist HTML kod, bez semantičkih grešaka. Međutim, internet je živa stvar, puna rupa i grešaka. Retko koji sajt ima validan HTML zapis i bilo bi iluzorno zahtevati da programeri, developeri i internet entuzijasti pišu savršen kod.

Moderni pregledači (Chrome, Firefox, Safari...) kao i algoritmi pretraživača (Google, Bing, DuckGoGo...) na razne načine kompezuju nevalidan kod i trude se da na najbolji način prikazuju i procesuiraju sadržaje sa interneta.

.

Zbog toga je za poveđanje pozicija na rezultatima pretrage potpuno nebitno da li imate sasvim ispravan HTML kod. Naravno, preporuka je da se potrudite i omogućite vašim posetiocima da bez poteškoća pregledaju sadržaj vašeg sajta, tj. da HTML kod ne remeti rad samog sajta.

Zaključak

Ova lista nija konačna, jer je praksa pokazala da se jezgro funkcionisanja algoritma menja nekoliko puta godišnje. Pitanje je dana kada ćemo otkriti na desetine novih mitova. Gugl sve više prepušta odluke svojim sistemima veštačke inteligencije koji uzimaju u obzir ponašanje posetilaca, sezonske trendove i personalizaciju.

Takođe, ovi faktori koje smo predstavili možda su danas u kategoriji mitova, a već sutra se može desiti da dobiju pozitivan (ili negativan) uticaj na SEO. Zato je najbolji savet da sve naše sugestije uzmete sa dozom rezerve i da sami testirate i eksperimentišete dok ne dođete do pravog odgovora za vaš specifičan slučaj i vaš sajt.

FacebookLinkedinEmail