Storiteling - zašto je značajan u marketingu i gde ga možete primeniti

FacebookTwitterLinkedinEmail
05/10/2021
Storiteling u marketingu

Prisetite se najupečatljivijih uspomena koje imate. Možda su to sećanja na prvi poljubac, dan kada ste pobedili na nekom takmičenju, trenutak kada ste upoznali svog najboljeg prijatelja ili ono veče kada je kućni ljubimac stigao u vaš dom... Sva ta sećanja povezana su sa nečim što ste iskusili, a iza njih stoje neka priča i emocije koje ste imali, zar ne?

Jasno je da nam dobra priča stvara sećanja, i tako je od pamtiveka. Još u praistoriji, ljudi okupljeni oko vatre ispredali su skaske, ilustrujući ih crtežima po zidovima pećina, i tako su prenosili svoja znanja s kolena na koleno. Takav način komunikacije se, kroz vekove, očuvao do današnjih dana. Naš mozak je tako sazdan da volimo priče. I dok je ljudi, biće i priča.

Kada je dobro iskoristiti storiteling

Šta sve to znači za marketare? Ukoliko vaši postovi na društvenim mrežama i tekstovi na sajtu ne ostvaruju najbolje rezultate, uzrok lako može ležati u načinu na koji ih kreirate, odnosno pišete, usled čega publici nisu dovoljno zanimljivi. U tom slučaju, storiteling ili pripovedanje priča jeste baš ono što vam je potrebno za privlačenje pažnje publike. Na kraju krajeva, kada od svih promotivnih radnji koje preduzimate oduzmete podatke, statistiku i prodajne fraze, ono što ostane jesu ljudi koji razgovaraju sa ljudima, i to je upravo ono što je neophodno da imate na umu kada pišete.

Dakle, sam storiteling je veoma dobar alat na praktično svim marketinškim poljima. Može se koristiti za objave na društvenim mrežama, pisanje prodajnih tekstova, testimonijala i njuzletera, a nadasve predstavlja sjajan način za sprovođenje kontent marketinga.

Zapravo, mnogi brendovi storiteling koriste upravo u ovu poslednju svrhu sa ciljem da, pripovedanjem priča, privuku pažnju potencijalnih klijenata, probude njihovu radoznalost i podrobnije ih upoznaju sa proizvodima i uslugama koje nude. Ovakvo obraćanje publici služi da se na zanimljiv način ispriča kako je nastao problem koji ih muči, objasni situacija u kojoj se nalaze i obrazloži kako i zašto će ono što im nudite biti rešenje tih muka.

Ono što se ovde nameće kao pitanje jeste...

Kako da u svojim kopirajterskim tekstovima primenite storiteling na pravi način

Da bi kopirajterska priča bila uspešna i postigla sve ono što želite, potrebno je da ispuni nekoliko uslova:

  • omogući identifikaciju sa glavnim junakom
  • pruži tačne informacije
  • zadržava pažnju tokom čitanja
  • bude od koristi.

Ukoliko izostane bilo koja od ovih stavki, sva je prilika da će vaša priča neslavno proći. Zato je preporuka da za svoj storiteling primenjujete sledeće tri dobre prakse.

1. Kreirajte priču na osnovu stvarnog iskustva

Iza pokretanja svakog brenda, ma kako mali ili veliki bio u ovom trenutku, stoje brojni razlozi i uzroci, stoji jedna priča – vaša priča. I mnoge će zanimati da je čuju, a naročito ljude koji razmišljaju da postanu vaši klijenti. Zato je ispričajte.

Recimo, umesto da u tekstu „O nama“ na vašem sajtu samo navedete da je firma počela da radi tada i tada, šta su vaša „misija“ i „vizija“... Daleko bolji učinak možete postići ukoliko publici kažete šta vas je to poguralo da započnete svoj posao. Takođe, kada publici govorite o tome zašto bi trebalo da posluju baš sa vama, opišite kroz kakva ste iskustva prošli, koji vas motivi guraju, koje su to vrednosti za koje se zalažete, kakve ste izbore pravili i kako ste sve ono za šta se zalažete inkorporirali u svoje poslovanje.

Napišite priču o običnim ljudima za obične ljude. Omogućite čitaocu da zamisli sebe kako hoda u vašim cipelama i kupci će, umesto utiska da kontaktiraju sa  bezličnim brendom, znati da preko puta sebe imaju ljude od krvi i mesa nalik sebi.

Ukoliko storiteling koristite za svoj kontent marketing, neophodno je da i u ovim tekstovima koristite događaje i emocije koje ste iskusili – vi ili neko ko vam je bio klijent ili saradnik. Naravno, glavni junak ove priče neće i ne može biti direktno sam potencijalni kupac, ali je zato neophodno da se čitalac može poistovetiti sa njim. Drugim rečima, i ovde vam u pomoć priskače istraživanje ciljne grupe kojoj se obraćate.

U ovim storitelerskim tekstovima potrebno je dobro opisati ne samo ono što muči našeg junaka, već i borbu kroz koju prolazi, patnju koju je prinuđen da izdrži dok traži rešenje koje, na kraju, pronalazi zahvaljujući vašem proizvodu ili usluzi.

Recimo da se bavite masažom i želite da na svom sajtu objavite tekst u kome govorite o blagodetima koje klijent može ostvariti zahvaljujući vašem tretmanu. Jedna opcija je da kreirate tekst sa, na primer, naslovom „10 stvari koje masaža rešava sa lakoćom“, u kome ćete taksativno navesti koji su to problemi kod kojih možete pomoći ljudima.

Druga opcija je da iskoristite storiteling i kroz lik nekog vašeg klijenta ispričate čitaocu o smetnjama koje ga muče – ukočen vrat, glavobolje, ukočenost u leđima, kako je do njih došlo – previše vremena provedenog u sedećem položaju, nošenje teške torbe, stres i sl. Naravno, neophodno je da ovaj lik bude nalik publici kojoj se obraćate. Recimo da targetirate advokate. U tom slučaju, junak priče takođe može biti advokat i boriti se sa problemima sa kojima se pravnici suočavaju.

Sam tekst može biti iz prvog lica tako da naš advokat publici govori o tome kako izgleda njegov prosečan dan, sa kojim se problemima nosi, kako oni utiču na njegov život... Takođe, potrebno je pripovedati o tome kako je pokušao da reši ove muke: odlazak u teretanu, na plivanje, različite vežbe. Objasniti zašto ovo nisu bila potpuna rešenja i, na kraju, reći kakva masaža je dala rezultate, zašto je to bilo najbolje rešenje i kakve je pozitivne efekte unela u život našeg lika.

Sve to učiniće da se publika poistoveti sa našim junakom, dobije upečatljivu priču i precizno objašnjenje zašto i kako im možemo pomoći i pružiti ono za čime žude.

2. Priča je priča samo ako budi emocije

Emocije su ono što prodaje i pravi konverzije i zato je cilj storitelinga upravo to -  da ih probudi ili izazove kod čitaoca. I što bolje pogodimo „žicu“ kod publike, to će duže i intenzivnije razmišljati o nama i onome što im nudimo. Slična situacija se dešava, recimo, nakon što pogledamo neki film koji nam se baš dopadne. O njemu ćemo verovatno razgovarati sa prijateljima, vrteti ga u glavi iznova i iznova, možda i pogledati ponovo.

Emotivan odgovor čitaoca postići ćete na sledeće načine:

  • Stvorite neizvesnost – priču je potrebno polako graditi stvarajući uzbuđenost kod publike, a ne što pre dovesti je do vrhunca. Dakle, stvari se daju „na kašičicu“ kako bi čitaoci nastavili da čitaju i da se identifikuju.
  • Izazovite empatiju – na ovaj način omogućavamo čitaocu da doživi neko iskustvo bez potrebe da prođe kroz njegove negativne aspekte, i istovremeno povezujemo priču sa rešenjem koje ćemo ponuditi.
  • Ponudite nadu – srećan kraj ili makar uverenje da je on moguć jeste ono što svaka dobra priča obavezno sadrži. Ukoliko nema nade, to znači da rešenje ne postoji, i čitaocu ostaje samo očajanje.

3. Ubacite negativca

Svaki heroj to može biti samo ukoliko ima oponenta, nekoga ko mu otežava stvari ili protiv koga se bori. U suprotnom, priča je u velikom riziku da bude dosadna. Uvođenje negativca u priču pruža nam još jednu veoma važnu stvar – proizvodi ili usluga koju nudimo, a time i sam brend, postaju saveznik čitaoca i sa njime čine tim koji se zajedno bori protiv antiheroja. Dakle, čitaocu, potencijalnom klijentu, poručujemo da smo na istoj strani kao i on i da smo rame uz rame sa njim, a sve to ima pozitivan psihološki efekat.

Vratimo se na primer sa masažom i advokatom. Ovde negativac može biti kolega našeg lika, advokat koji brani okrivljenog, koji je veoma vispren i fokusiran na samo jedno – kako da dobije spor po svaku cenu, uprkos tome što je na pogrešnoj strani.

Storiteling nije lak, ali vi to možete

Storiteling je jedna od najdelotvornijih strategija u kopirajtingu i primenjiva je za praktično svaki proizvod ili uslugu. Naravno, to ne znači da je  jednostavna – zato se nećete često sresti sa ovakvim tekstovima, ali upravo to može biti vaš adut. Sasvim suprotno. Dobre priče zahtevaju mnogo istraživanja, promišljanja i rada kako bi bile uspešne.

Ipak, nije reč o nemogućem zadatku, a uloženo vreme višestruko će vam se vratiti na duge staze. I ne zaboravite: storiteling cilja na pobuđivanje emocija kroz identifikaciju čitaoca sa glavnim likom u priči i onim kroz šta on prolazi. Zato, pre nego što kreirate svoju storiju, podrobno istražite ciljnu grupu kojoj se obraćate i potrudite se da pronađete prave reči koje će je pokrenuti.

 

 

Možda će vas zanimati i:

Kako kreirati primamljiv CTA koji povećava konverzije

10 stvari koje mora imati prodajni tekst na vašem veb-sajtu

4 načina da započnete tekst koji se čita do kraja

Šta je kopirajting i zašto je kontent marketing važan za svaki biznis

FacebookTwitterLinkedinEmail