Šta je mobile first pristup u veb-dizajnu i veb-divelopmentu

FacebookTwitterLinkedinEmail
26/05/2020
Mobile first Petar Kordic domen.rs

Razvojem 4G mreže i mobilne tehnologije stvoreni su uslovi da internet velike brzine postane dostupan velikom broju ljudi. Danas, koristeći mobilne telefone možemo sve ono što je do pre par godina bilo nezamislivo: da surfujemo društvenim mrežama, pretražujemo onlajn prodavnice, naručujemo hranu, plaćamo račune, čitamo knjige, jednostavno - mnoge svakodnevne aktivnosti preselile su se onlajn.

Pre samo osam godina, tek 16,2% poseta u proseku je dolazilo sa mobilnog telefona dok se za kraj 2020. predviđa da će taj procenat dostići 75%. Ako posedujete sajt i imate Gugl analitiku lako se možete i sami uveriti u ovu statistiku. Ukoliko vaš sajt nije mobile first, vreme je da to postane!

Šta je mobile first?

Ako se niste susreli sa terminom mobile first do sada, u budućnosti sigurno hoćete. Ovaj pristup izrade sajtova i veb-aplikacija postao je izuzetno značajan poslednjih godina, jer fokus stavlja na funkcije i dizajn za mobilne uređaje.

Šta to konkretno znači, koja je razlika? Zar moj sajt nije već responsive?

U ovome se, u stvari, nalazi najveća zabuna. Koja je razlika između termina responsive i mobile first? Ključna razlika je u pristupu, odnosno početnoj tački sa koje se kreće u izradu. Kod responsive pristupa, UX/UI se pravi prvo za desktop, pa se onda prilagođava mobilnom, a kod mobile first UX/UI se pravi prvo za mobilni uređaj.

Zašto je uopšte za celu priču oko mobile first bitan UX i UI?

Da bismo odgovorili na ovo pitanje prvo moramo da razumemo šta je UX, a šta UI. UX, odnosno User Experience design, ima za cilj da sajt ili aplikacija budu korisniku bliski, odnosno da se korisnik lako snalazi, da mu sadržaj bude pregledan. Ovakav sajt korisnik će želeti da poseti ponovo. UI, odnosno User interface design, je ono što vidimo tokom korišćenja aplikacije, kao što su recimo font, šeme boja, slike i razmaci, ikone, dugmići itd. Za prikaz na mobilnom telefonu svi ovi elementi ne mogu da budu isti kao za prikaz na desktopu, oko drugačije reaguje na veliku površinu pregleda, a drugačije na manju.

Zato, ukoliko je vaš sajt pregledan, dobro struktuiran i praktičan kada ga posećujete sa desktopa, učinite da isti doživljaj imaju i posetioci sa mobilnih telefona. Prisetite se statistike sa početka priče, njih je čak 75%. I zaboravite „prosto“ prepakivanje, time samo dodatno gubite vreme. Savremeni digitalni kanali komunikacije su mobile first!

U čemu je problem sa „prepakivanjem“?

Uzmimo primer nekog sajta sa dosta funkcionalnosti i efekata koji je rađen prvenstveno za desktop i onda se samo ta verzija presloži na telefon. Takav sajt će imati dosta elemenata koji su nefunkcionalni na telefonu, koji otežavaju učitavanje i koji korisničko iskustvo sa telefona čine lošim. Samim tim, takav sajt će od strane Gugla biti i lošije pozicioniran.

Koliko je ovo ozbiljno shvaćeno od strane Gugla, govori i podatak da će od septembra 2020. njihov pretraživač učiniti indeksiranje mobile first jedinstvenim, odnosno da će se svi sajtovi indeksirati na osnovu podataka koje prikupe smartphone Googlebot-ovi. Trenutno, indeksiranje zavisi od procene da li je sajt mobile first ili ne, pa mobile first sajtove skeniraju smartphone Googlebot-ovi, a ostale skeniraju standardni bot-ovi. Prelazak na jedinstveno mobile first indeksiranje znači da oni koji imaju loše performanse sajta ili aplikacije na mobilnom telefonu i koji su do sada bili fokusirani na desktop prikaz, mogu očekivati u narednom periodu promene u poziciji svog sajta u pretraživaču.

Sa druge strane, mobile first pristup znači da radimo sajt i veb-aplikacije primarno za telefon. Ovo nam omogućava da imamo sajt ili web app koji se učitava izuzetno brzo, sa funkcionalnostima koje su nam potrebne za telefon. Nakon što ovo napravimo, dograđujemo sajt za prikaz na tabletima i desktopu. Jedan od najboljih primera ovoga je Instagram. Pristupite Instagramu sa vašeg pretraživača u telefonu i pretraživača na računaru, lejaut koji ćete videti je gotovo identičan. Sajtovi rađeni na ovaj način uglavnom nam pružaju bolju brzinu učitavanja kao i sadržaj koji je pristupačan.

Zašto mobile first?

  • Gugl favorizuje sajtove rađene ovom tehnikom, a vi sigurno želite da budete što bolje pozicionirani.
  • Brže se učitavaju i korisnici ih više „vole“. Čak i kada ste dobro pozicionirani, ukoliko korisnici nemaju dobru preglednost ili im forma sadržaja nije zgodna za upotrebu, brzo će napuštati sajt, što dalje daje signal Guglu da nešto ipak nije u redu.
  • Gugl sada koristi dve vrste crawl-era. Jedni skeniraju mobilnu verziju sajta, a drugi desktop verziju, ali će se od SEPTEMBRA za pozicioniranje na Guglu koristiti samo podaci koje prikupljaju smartphone Googlebot-ovi, odnosno, svi sajtovi će se tretirati kao da su kreirani prvenstveno za mobilne uređaje.
  • 65-75% poseta internetu je preko mobilnog telefona.

Poređenja radi, zamislite u kolikoj su samo prednosti one prodavnice koje su i pre korone imale svoju onlajn prodaju u odnosu na one koje su ih silom prilika sada otvorile.

Koliki su korist imali oni koji su već razradili ovo na vreme?  Da li ste spremni da ignorišete trendove i tvrdoglavo se držite nekih postulata koje tehnologija i algoritmi gaze?

FacebookTwitterLinkedinEmail